ZOBACZ AUTA +48 664 775 745

Porsche – historia legendarnej marki

Modele porsche na przestrzeni lat rozpalały i wciąż rozpalają emocje miłośników motoryzacji. Historia tej marki jest niezwykle bogata i obfituje w wiele ciekawych faktów oraz ciekawostek, począwszy od losów założyciela, skończywszy na kultowych modelach, takich jak 911. Zapraszamy do lektury naszego tekstu o historii firmy Porsche.

Początek historii młodego konstruktora

Naszą historię musimy rozpocząć od przybliżenia postaci, jaką był Ferdynand Porsche. Ten niezwykle utalentowany konstruktor swoje pierwsze pojazdy stworzył jeszcze na początku XX w. Debiutancki samochód Porsche był elektrykiem opracowanym w firmie Jacoba Lohnera, w której Ferdynand pracował już w wieku 23 lat. Auto to było o tyle ciekawe, że miało zamontowane silniki w piastach kół. Projekt w całości był pomysłem Ferdynanda.

Jakiś czas później powstał inny pojazd, tym razem o napędzie hybrydowym. Poprzez dołożenie silnika spalinowego, znacząco zwiększył się zasięg i poprawie uległy osiągi. Porsche widząc potencjał kiełkującego w tym czasie sportu motorowego, chciał rozsławić swoją osobę i towarzyszącą mu wiedzę oraz talent. Właśnie dlatego zaczął regularnie startować konstruowanymi przez siebie pojazdami w licznych zawodach tego typu.

Na zauważenie nie musiał długo czekać i już w 1905 roku znalazł zatrudnienie w zakładach Daimlera w Austrii na stanowisku dyrektora technicznego. Po kilku latach owocnej współpracy został oddelegowany do filii, już wtedy Daimlera-Benza, mieszczącej się w Stuttgarcie. W tym czasie spod jego ręki wyszło kilka modeli Mercedes, takich jak SS, SSK i SSKL. Dzięki nim nazwisko Porsche zyskało jeszcze większy rozgłos i zaczęło być mocno cenione w gronie inżynierów Daimler-Benz.

Narastające nieporozumienia między zarządem a Ferdynandem ostatecznie doprowadziły do opuszczenia przez niego firmy. Na krótko po tym wydarzeniu związał się jeszcze z marką Steyer, którą również opuścił zaraz po tym, jak wykupił ją wyżej wspomniany Daimler-Benz.

Porsche – własna działalność

Tak dochodzimy do momentu, kiedy Ferdynand Porsche postanowił założyć własną firmę – Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH. Będąc już wtedy cenionym inżynierem i konstruktorem, nie miał problemu ze znalezieniem zleceń. Pierwszym z nich było opracowanie samochodu dla firmy Wanderer. Już wtedy zaczęto stosować numerację każdego kolejnego projektu wychodzącego spod ręki Porsche. Z biegiem czasu marka Ferdynanda zaczęła tworzyć dla firmy NSU. Chwilę później swoje zlecenie wysłało Auto Union, dla którego Porsche przygotował pojazd wyścigowy z centralnie umieszczoną jednostką napędową. Takie rozwiązanie było pionierskie, jeśli chodzi o samochody produkowane w tamtych czasach.

Kolejnym dużym przedsięwzięciem i tym samym jednym z największych osiągnięć marki Porsche, było skonstruowanie „samochodu dla ludu”, jakim był Garbus. Pierwsze prototypy ujrzały światło dzienne już w połowie lat 30. Samochód został opracowany na zlecenie III Rzeszy. Kolejne generacje tego modelu produkowane są do dziś.

W czasie trwania II wojny światowej zespół inżynierów Porsche, jak i sam Ferdynand stanęli na czele komisji zajmującej się projektowaniem i budową czołgów dla niemieckiej armii. Po zakończeniu wojny ze względu na współprace marki z rządem nazistowskich Niemiec i podejrzeń o wykorzystywanie robotników przymusowych, Ferdynand i jego wspólnik Anton Piëch (prywatnie jego zięć) jakiś czas spędzili w więzieniu na terenie Francji.

Pierwsze Porsche w pełni sygnowane przez tę markę

W czasie kiedy Ferdynand i Anton byli więzieni, Ferry (syn Porsche) wraz z zespołem rozpoczął prace nad nowym sportowym modelem samochodu, który miał być w pełni zaprojektowany i stworzonym przez markę. Pierwszy pełnoprawny samochód Porsche otrzymał oznaczenie 356. Model ten w późniejszych latach okazał się wielkim sukcesem sprzedażowym.

Początkowo model auta z fabryki Porsche mieszczącej w Stuttgarcie posiadał konstrukcję wykonaną z aluminium (później stosowano stal). Model ten wykorzystywany był w roli fabrycznego samochodu wyścigowego, który ścigał się m.in. w Le Mans, gdzie w 1951 roku zwyciężył w swojej klasie.

Początek lat 50. dla marki Porsche był niezwykle ważnym czasem. Firma podpisała z koncernem Volkswagen bardzo intratny kontrakt, który zakładał m.in. opłatę licencyjną na produkcję Garbusa. Współpraca z Volkswagenem była także opłacalna dla marki z innych względów – Porsche zyskało stałego dostawcę części niezbędnych do produkcji modelu 356. Technicznie pojazd ten miał wiele wspólnego z Garbusem.

Kolejnym znaczącym krokiem w rozwoju firmy okazała się nawiązana współpraca z cenionym i rozpoznawalnym dealerem ze Stanów Zjednoczonych – Maxem Hofmannem. Dzięki niemu modele Porsche były oferowane także na kontynencie amerykańskim. Przed końcem lat 50. aż połowa sprzedawanych samochodów znajdowała nabywców właśnie tam.

911 – model auta z fabryki Porsche, który stał się ikoną

Następna dekada była równie znacząca dla firmy Porsche. Wszystkie modele, takie jak 356 czy 550, które odnosiły liczne sukcesy w sportach motorowych, napędzały sprzedaż i sprawiały, że marka była ceniona na całym świecie. Nowe trendy i moda, które zaczęły dominować w latach 60., sprawiły, że marka postanowiła nie pozostawać w tyle i zaprezentować nowy model auta odpowiadający potrzebom nowym klientów.

Pełniący funkcję szefa wydziału projektowego najstarszy syn, nieżyjącego już od kilku lat Ferdynanda Porsche – Ferdynand Alexander, który pieszczotliwie nazywany był „Butzi”, wraz ze swoim zespołem zaprojektował model samochodu coupe z układem siedzeń 2+2 i opracowanym na nowo silnikiem boxer umieszczonym z tyłu.

Pierwotnie ten model auta z fabryki Porsche miał nosić oznaczenie 901, jednakże nomenklatura trzycyfrowa z zerem w środku była zastrzeżona przez francuską markę Peugeot. W związku z tym nazwa została zmieniona na 911.

Porsche – wszystkie modele, które zapisały się w historii motosportu

Pisząc o marce Porsche, nie sposób nie wspomnieć o bogatej historii tego producenta w sportach motorowych, który niemal od początku swojego istnienia uczestniczył w tego typu wydarzeniach. Lata 60. i 70. tak naprawdę były początkiem dominacji Porsche. Wszystkie modele z serii 917 czy 935 są dziś uważane za ikony, które przyniosły marce wiele sukcesów na arenie międzynarodowej.

Kolejnym takim modelem jest Porsche 959, zaprezentowane w połowie lat 80. Samochód był w tamtych czasach technologicznym cudeńkiem. W momencie premiery był to najszybszy pojazd produkowany seryjnie. Model 959 zasłynął jeszcze z jednego powodu – wygrał rajd Paryż-Dakar w 1986 roku! Jest to niemałe osiągnięcie, zważywszy na konstrukcję tego samochodu.

Porsche – kryzysy i powrót do formy

Kryzysy paliwowe, niekorzystne koniunktury światowe czy krach na giełdzie w Stanach Zjednoczonych pod koniec lat 80. spowodowały, że kondycja koncernu była w tym czasie bardzo słaba. Sprzedaż samochodów na rynku amerykańskim znacząco spadła, a był on niezwykle istotny dla marki Porsche. Firma musiała szukać wtedy dodatkowych źródeł finansowych, np. współpracować przy projektach samochodów innych marek, takich jak Audi, Ford czy Mercedes.

Ciężką sytuację dopiero ustabilizowały odpowiednie zmiany kadrowe na stanowisku CEO i wprowadzony do sprzedaży pod koniec lat 90. nowy model – SUV Porsche Cayenne. W Autokofeinie jest on dostępny do wynajęcia w wersji Cayenne Turbo GT oraz Cayenne GTS. Samochód ten okazał się strzałem w dziesiątkę i wielkim hitem sprzedażowym, który ostatecznie wyprowadził tę markę na prostą.