ZOBACZ AUTA +48 664 775 745

Jak działa tryb SPORT w samochodach?

W większości nowoczesnych aut znajduje się tryb SPORT, który uruchamia się za pomocą pokrętła, guzika lub innego przełącznika. Opcja ta umożliwia zmianę mocy i charakteru pojazdu. Co ciekawe, funkcja ta była znana już w latach 90. Montowano ją w niektórych wersjach BMW E30 M3. Co daje tryb SPORT w samochodzie i dlaczego warto z niego skorzystać? Sprawdźmy!

Co to jest tryb SPORT?

Tryb SPORT to funkcja dedykowana specjalnie dla miłośników szybkiej i dynamicznej jazdy, którzy chcą korzystać z maksymalnych możliwości swojego supercara. Po włączeniu trybu SPORT, auto staje się czulsze i bardziej precyzyjne, jeśli chodzi o działania kierowcy. Nawet lekkie dociśnięcie pedała, wpływa w znacznym stopniu na zwiększenie obrotów silnika. Funkcja sportowego trybu wznosi jakość jazdy i odczucia z niej płynące na zupełnie inny poziom. W czasie takiej przejażdżki trzeba jednak liczyć się ze zwiększonym zużyciem paliwa.

Po włączeniu trybu SPORT, wzrasta opór układu kierowniczego, dzięki czemu kierowca może precyzyjnie wykonywać manewry, a tym samym lepiej panować nad swoim pojazdem. Co więcej, tryb ten sprawia, że zawieszenie auta staje się sztywniejsze. Dlatego podczas jazdy można wyczuć każdą nierówność drogi.

Tryb SPORT a reakcja gazu

W nowoczesnych pojazdach przepustnica sterowana jest elektronicznie. W zależności od wybranego trybu jazdy, otwiera się ona wolniej lub szybciej. Przykładowo w trybie ECO, pedał gazu działa z małym opóźnieniem. Dzięki temu przepustnica otwiera się wolniej i tym samym do silnika trafia mniejsza ilość powietrza. W efekcie jazda takim samochodem jest ekonomiczna.

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku trybu SPORT. Kiedy kierowca włączy tę funkcję, przepustnica otwiera się szybko, a pedał gazu staje się bardzo czuły na ruchy osoby prowadzącej pojazd. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie lepszego przyspieszenia, którego konsekwencją jest wyższe zużycie paliwa.

Tryb SPORT w manualu i automacie

W przekładni automatycznej biegi zmieniane są na stosunkowo niskich obrotach, w taki sposób, aby zrównoważyć dobre osiągi z niskim zużyciem paliwa. Co więc daje tryb SPORT w automacie?

W trybie sportowym najważniejsze są osiągi. Dlatego zmiana biegu następuje na zdecydowanie wyższych obrotach, niż ma to miejsce podczas standardowej jazdy. Wiele aut włącza wyższy bieg dopiero w momencie, kiedy wskazówka obrotomierza przesunie się na czerwone pole. Jeśli chodzi natomiast o tryb sport w manualu, w tym przypadku to kierowca decyduje, kiedy zmienić bieg. Może jednak korzystać z podpowiedzi sugerowanych przez komputer pokładowy. Dzięki temu będzie w stanie wykrzesać ze swojego supercara najlepsze osiągi.

Tryb SPORT a układ kierowniczy

W nowoczesnych samochodach montowane jest elektroniczne wspomaganie, które wypiera klasyczne pompy hydrauliczne znane ze starszych modeli. Dzięki niemu auta można prowadzić bardzo komfortowo i bez żadnego wysiłku. Kierownica niemal kręci się sama. W trybie sportowym układ kierowniczy staje się jednak sztywniejszy. Aby wykonać skręt, trzeba włożyć w tę czynność sporo wysiłku. W efekcie osoba prowadząca pojazd, może poczuć się jak za sterami prawdziwego samochodu wyścigowego.

Zawieszenie i dźwięk silnika w trybie SPORT

W standardowych samochodach występuje jedno ustawienie amortyzatorów, które zapewnia komfortową i precyzyjną jazdę. W sportowych i luksusowych autach dostępna jest jednak opcja regulowania amortyzatorów. W trybie SPORT funkcja ta reguluje poziom tłumienia nierówności, zmniejszając przechyły nadwozia. Dzięki temu jazda sportowym autem staje się bardziej charakterna.

Tryb SPORT sprawia również, że samochody stają się głośniejsze. Wynika to zwykle ze zwiększonej mocy silnika, choć często producenci stosują również dodatki, podkreślające charakter pojazdu. Mowa tutaj m.in. o zestawach mechanicznych klap w układzie oddechowym czy syntetyzowanych dźwiękach, które rozbrzmiewają z głośników auta. Nie da się jednak ukryć, że tryb SPORT wyzwala drapieżność samochodu.

Tryb SPORT w różnych samochodach

Tryb SPORT nie działa jednakowo we wszystkich samochodach. W przypadku sportowych modeli wyłącza on niektóre funkcje odpowiadające za komfortową jazdę, czyli kontrolę trakcji i ograniczenia mocy. W SUV-ach i autach z napędem na cztery koła, sportowy tryb zmienia podział mocy pomiędzy osiami. Wówczas jej większa część przechodzi na tylną oś. W efekcie możliwe jest łatwiejsze wychodzenie z zakrętów. Zauważalna jest również wyższa precyzja jazdy. Z kolei, przykładowo w takim modelu jak Porsche Cayenne Turbo GT, tryb SPORT całkowicie zmienia jego charakter. Z codziennego auta miejskiego, przeistacza się w szybki, niezwykle responsywny, sportowy pojazd.

Przetestuj tryb sportowy z Autokofeiną

Tryb sportowy sprawia, że samochód staje się drapieżny, charakterny i bezwzględnie szybki. Ryk jego silnika jest natomiast najlepszą melodią dla uszu miłośników supercarów. Jeśli chcesz przekonać się na własnej skórze, co daje tryb SPORT w samochodzie, zapraszamy do skorzystania z naszej oferty. W Autokofeinie dostępne są modele wyposażone w dopracowany tryb SPORT, który zapewni Ci niecodzienne wrażenia z jazdy. Zasiądź za kierownicą superszybkich aut, takich marek jak Audi, BMW czy Lamborghini i poczuj ich moc.