Historia marki BMW
Marki BMW chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Wysoka jakość wykonania, sportowe doznania z jazdy i ponadczasowość – to cechy charakterystyczne dla tego producenta z Bawarii. W ofercie BMW nie brakuje także eleganckich limuzyn i popularnych w ostatnim czasie pojazdów elektrycznych. Jak wyglądała droga koncernu BMW? Skąd pochodzi i jak na przestrzeni lat rozwijała się ta marka? Sprawdźmy!
BMW – założyciele marki zaczynający od lotnictwa
Historia BMW jest długa i obfituje w wiele ciekawych i nieoczekiwanych epizodów. Wszystko zaczęło się jeszcze w roku 1916, kiedy to przedsiębiorstwa założone przez Gustava Otto i Karla Rappa połączyły się, tworząc ostatecznie dobrze nam dziś znane BMW. Pełna nazwa tego skrótu brzmi – Bayerische Motoren Werke. Obie firmy zaczęły od produkcji silników lotniczych, która kontynuowana była przez markę BMW przez następne lata.
Okres po I wojnie światowej był ciężki dla marki ze względu na postanowienia traktatu wersalskiego, który zakazywał produkcji silników lotniczych na potrzeby niemieckiej gospodarki. W związku z tym BMW zajęło się produkcją m.in. hamulców kolejowych na potrzeby firmy Knorr-Bremse AG, a w międzyczasie marka wciąż dostarczała wytwarzane jednostki napędowe do innych krajów, takich jak Czechosłowacja i ZSRR.
Co ciekawe, wielu ludzi uważa, że symbol zawarty w logo BMW odnosi się do początków działalności tego koncernu, jakim była produkcja silników lotniczych. Nie jest to jednak prawda. Logo to symbolizuje kolory flagi Bawarii, skąd wywodzi się marka BMW. Historia logotypu jest więc inna, niż uważa wiele osób.
BMW – historia pierwszych pojazdów kołowych tej marki
Pierwsze BMW, jakie było wyprodukowane pod szyldem marki, było motocyklem (BMW R32), który zaprezentowany został na wystawie w Berlinie w 1923 roku. Maszyna o konstrukcji rurowej, silniku typu boxer i napędzie tylnej osi poprzez wał Cardana okazała się sukcesem, który niewątpliwie przyczynił się do rozwoju producenta z Bawarii w kierunku budowy i produkcji pojazdów kołowych.
Już po kilku latach od debiutu motocykla R32 zaprezentowane zostało pierwsze BMW w postaci samochodu. W roku 1928 koncern wykupił Fahrzeugfabrik Eisenach A.G. (Fabryka Samochodów Eisenach), która produkowała małe samochody na licencji brytyjskiego Austina Seven. Dzięki temu ruchowi światło dzienne ujrzał model BMW 3/15 PS DA 2. W 1932 roku zaprezentowane zostało pełnoprawne BMW 3/20 PS AM1, które było pierwszą konstrukcją w pełni opracowaną przez BMW. Koncern już rok później zaprezentował kolejny pojazd – 303 z sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 1.2 l.
Dużym sukcesem marki okazał się model 328, który zaskarbił sobie wielu zwolenników. Pojazd ten był niezwykle udaną konstrukcją, wygrywającą wiele wyścigów i zawodów, w tym Mille Miglia w latach 40. XX w. Sukcesy te położyły podwaliny pod dalszą, wspaniałą historię BMW w sportach motorowych.
Okres II wojny światowej i lata powojenne
Okres II wojny światowej był dla marki BMW kolejnym ciężkim czasem w swojej jeszcze nie tak długiej historii. Na rozkaz rządu niemieckiego zakłady BMW musiały przestawić się na zaopatrywanie armii nazistowskiej. Produkcja silników lotniczych szła pełną parą, dlatego na początku 1942 roku władze partii narodowosocjalistycznej nakazały przeniesienie produkcji motocykli do fabryki w Eisenach, aby główna siedziba mieszcząca się w Monachium mogła w pełni skupić się na konstruowaniu jednostek napędowych do samolotów Luftwaffe. W 1945 roku zakład w Monachium został niemal całkowicie zniszczony podczas alianckich bombardowań, a po zakończonej wojnie, wyposażenie zostało skonfiskowane na rozkaz Stanów Zjednoczonych.
Dalsze lata funkcjonowania marki również nie należały do łatwych. Wprowadzone na rynek w latach 50. modele samochodów BMW 501 nie przynosiły koncernowi zysków, a jedynie straty na poziomie 4 tys. marek niemieckich za jeden wyprodukowany pojazd. Marka BMW wciąż nie mogąc się podnieść po skutkach wojennej pożogi, stanęła pod koniec lat 50. nad widmem sprzedaży swoich udziałów spółce Daimler-Benz AG. Jednakże dzięki sprzeciwie załogi, rady zakładowej, dealerów i pomniejszych akcjonariuszy, ostatecznie nie doszło do przejęcia.
Nowe otwarcie i powiew optymizmu z nadejściem lat 60
Wraz z nadejściem nowego dziesięciolecia, koncern BMW zaczął powoli odbudowywać dawną świetlność. Odrodzenie marki zapoczątkowane zostało przez jednego z członków rodziny Quandt – Herberta, który postanowił przejąć znaczną część akcji BMW. Dzięki takiemu zabiegowi, koncern mógł w końcu uwolnić się od wpływu niemieckich banków i zacząć rozwijać się oraz opracowywać nowe pojazdy klasy średniej. Założeniem było stworzenie auta o nieprzeciętnych osiągach, które zapełniłoby lukę powstałą po bankructwie Borgwarda (producenta specjalizującego się w tej klasie pojazdów).
Na efekty nie trzeba było długo czekać. Już w 1962 roku zaprezentowało model „Neuen Klasse”, który to pod różnymi wersjami (1500, 1800 i 2000) odniósł upragniony przez markę sukces. Wraz z premierą kolejnego modelu – „Null-Zwei” (1602, 1802 i 2002/2002tii) – koncern BMW wyszedł z wszelkich problemów finansowych.
Druga połowa XX w. – era dynamicznego rozwoju marki
Od lat 70. za sterami koncernu BMW zasiadał Eberhard von Kuenheim. Dzięki tej osobie BMW z europejskiego przedsiębiorstwa urosło do rangi światowego producenta pojazdów klasy premium. Pod rządami Eberharda obrót firmy wzrósł aż 18-krotnie do niemal 30 mld marek niemieckich! Produkcja samochodów i motocykli również znacząco podskoczyła. BMW zwiększyło także zatrudnienie, aby sprostać zapotrzebowaniu na pojazdy tej marki.
W tym okresie zaprezentowano takie kultowe modele, jak BMW serii 5, 3 i 7, które produkowane są do dziś i z biegiem lat zakorzeniły się w świadomości społeczeństwa oraz zaskarbiły sobie bardzo duże grono sympatyków. Pod koniec lat 90. BMW mogło pozwolić sobie „na zachcianki” – w 1994 roku koncern postanowił kupić angielską markę Rover Group.
Producent wytwarzał w tamtym czasie takie modele samochodów jak: Rover, MG, Mini i Land Rover. Jak się później okazało, nie była to udana inwestycja i po kilku latach większość z nich została sprzedana, a BMW postanowiło zostawić w swoich szeregach jedynie Mini. Z kolei w 1998 roku do koncernu dołączyła marka Rolls-Royce.
BMW – historia, która trwa do dziś
Pomimo wielu zawirowań, które towarzyszyły całej historii marki BMW, koncern ten jest dziś jednym z największych producentów samochodów na świecie, oferując pojazdy dla każdego, kto ceni sobie bardzo dobre prowadzenie, niebanalną stylistykę i topowe osiągi. Każdy, kto choć trochę odnajduje się w świecie motoryzacji, kojarzy samochody tej marki, a prawdziwi jej miłośnicy marzą o tym, aby chociażby przejechać się autem spod znaku „M”. Modele M4 Competition i M5 Competition znajdziesz w ofercie wypożyczalni Autokofeina.
BMW wciąż się rozwija i nie pozostaje w tyle, jeśli chodzi o zmieniający się świat. W dzisiejszych czasach motoryzacja zmierza ku elektryfikacji, a koncern z powodzeniem odpowiada na zapotrzebowanie na tego typu pojazdy i oferuje zelektryfikowane wersje swoich samochodów. Wymienić tu można chociażby takie modele, jak i4, i7 czy pojazdy spod szyldu Mini (Cooper SE).