Historia marki Audi
Historia Audi jest równie długa i bogata, jak reszty konkurentów z niemieckiego rynku motoryzacyjnego. Za powstanie tej firmy odpowiedzialny jest inżynier August Horch, jednak marka Audi i jej historia jest nieco bardziej zawiła, niż można się tego spodziewać. Jak na przestrzeni przeszło 100 lat rozwijał się ten koncern? Jakie wydarzenia ukształtowały jej pozycję i wizerunek? Przekonajmy się!
Audi – historia powstania marki z Ingolstadt
Za powstanie tej marki bezpośrednio odpowiedzialny był August Horch, jednak, aby dobrze zobrazować całą historię Audii, musimy zacząć od początku kariery tego znakomitego konstruktora – nomen omen jednego z pierwszych na świecie inżynierów, który swoim wkładem w motoryzację przyczynił się do jej dynamicznego rozwoju.
W 1899 roku Horch zakłada w Kolonii swoją pierwszą firmę: A. Horch & Cie. Przedsiębiorstwo to zajmowało się produkcją pojazdów luksusowych, napędzanych silnikami czterocylindrowymi o pojemnościach 2.6 i 5.8 l. Niestety problemy finansowe i brak porozumienia z zarządem firmy sprawiły, że August opuścił szeregi A. Horch & Cie. w 1909 roku, a jeszcze w tym samym zakłada kolejne przedsiębiorstwo.
Ciekawostką może być fakt, że początkowo nowa firma nosiła nazwę August Horch Automobilwerke GmbH. Jednak po wyroku sądowym okazało się, że Horch nie może sygnować swoim nazwiskiem kolejnego przedsiębiorstwa. August posunął się wówczas do sprytnej zagrywki – użył przetłumaczonej z łaciny wersji wyrazu horch, które to w tym języku zapisuje się jako audi. Takim sposobem ominął postanowienie sądu i w 1910 roku zaczęło działać Audi Automobilwerke GmbH. Tak też rozpoczyna się historia Audi, która trwa po dziś dzień.
Pierwsze Audi i połączenie przedsiębiorstwa w unię producentów
Najstarsze Audi, a zarazem pierwsze, jakie zostało wyprodukowane, powstało w 1921 roku i nosiło nazwę Audi 14/50 KM Typ K. Ten samochód Audi był pojazdem z kierownicą zlokalizowaną po lewej stronie, co nie było typowym rozwiązaniem w tamtych czasach. W przeciągu kolejnych dwóch lat powstała sześciocylindrowa wersja wyżej wymienionego pojazdu. W roku 1927 debiutuje natomiast pierwsze Audi z ośmiocylindrowym silnikiem – model Imperator.
Pomimo całkiem dobrego początku działalności, marka Audi początkiem lat trzydziestych XX w. popadła, jak cała branża motoryzacyjna w tym czasie, w kłopoty spowodowane kryzysem. Aby uniknąć bankructwa, niemieckie marki samochodowe zaczęły się ze sobą łączyć, tworząc różnego rodzaju spółki. Połączenie Audi z takimi producentami jak DKW, Horch i Wanderer nastąpiło w 1932 roku. W wyniku tego ruchu do życia powołane zostało Auto Union. Właśnie wtedy powstało charakterystyczne logo marki – cztery pierścienie symbolizujące połączone marki.
Aby uniknąć sytuacji, w której tych czterech producentów rywalizuje ze sobą w którymś segmencie pojazdów, postanowiono podzielić zadania i produkcję dla poszczególnych marek, które wchodziły w skład Auto Union. Audi zajmowało się konstruowaniem pojazdów klasy wyższej, DKW wytwarzało małe samochody i motocykle, Wanderer auta średniego segmentu, a Horch skupił się na opracowywaniu luksusowych limuzyn dla najzamożniejszych klientów.
Historia Audi – kryzys wojenny i nadchodzące lata 50
Wskutek połączenia spółka Auto Union stała się jednym z największych koncernów motoryzacyjnych w Niemczech. Sławę i rozpoznawalność firmie przynosiły liczne sukcesy w sportach motorowych. Bolidy Auto Union skutecznie rywalizowały w tamtym czasie z pojazdami Mercedesa. Co ciekawe, w 1933 roku zadanie zaprojektowania pojazdu wyścigowego mogącego skutecznie rywalizować z konkurencją dostał nie kto inny, jak sam Ferdynand Porsche. Stworzył on bardzo niecodzienną i innowacyjną konstrukcję z silnikiem umiejscowionym centralnie.
Wybuch II wojny światowej wstrzymał rozwój marki, a produkcja przeszła na zbrojenia. Po jej zakończeniu zakład mieszczący się w Saksonii znalazł się pod sowieckimi wpływami. Na rozkaz tejże administracji fabryka została zdemontowana i wywieziona w głąb ZSRR w ramach odszkodowań wojennych. Skutkiem tego było wykreślenie spółki Auto Union z rejestru handlowego miasta Chemnitz (obecnej siedziby marki).
W 1949 roku koncern ponownie został zarejestrowany, tym razem już w Niemczech Zachodnich w Ingolstadt – miasto to po dziś dzień jest główną siedzibą Audi. W tym czasie spółka Auto Union AG skupiała się na produkcji prostych i tanich samochodów DKW. Sytuacja koncernu jednak nie poprawiła się i w 1958 roku niemal 90% udziałów przejął Daimler-Benz AG, a już rok później posiadał całość kapitału.
Wejście do gry Volkswagena i późniejszy rozwój marki
Przejęcie spółki Auto Union AG przez Daimler-Benz AG okazało się finansową porażką. Marka z Ingolstadt w połowie lat 60. znów trafiła pod młotek. W 1964 roku Volkswagen AG postanowił odkupić zakład należący do Auto Union AG, a dwa lata później należało do niego 100% udziałów.
Po ciężkich latach w niebycie, marka Audi pod przewodnictwem Volkswagena w końcu zaczęła wychodzić na prostą. Współpraca obu koncernów nie była łatwa, ponieważ wizje na dalszy rozwój Audii były zgoła odmienne. Jednak po rozmowach z zarządem z Wolfsburga światło dzienne ujrzało m.in. Audi 100, które okazało się niemałym sukcesem na rynku motoryzacyjnym. W 1969 roku do spółki Auto Union dołączyło NSU tworząc tym samym Audi NSU Auto Union AG.
W kolejnych latach do gamy marki dołączyło Audi 80 z serii B1, w którym to montowane były charakterystyczne dla tej marki silniki pięciocylindrowe. W 1979 roku zaczęto oferować również silniki turbodoładowane, a wraz z premierą modelu Audi Quattro w 1980 roku, legendarny napęd na cztery koła, który święcił triumfy w rajdach samochodowych. Liczne sukcesy w sportach motorowych i innowacyjne rozwiązania sprawiły, że koncern z Ingolstadt po latach mógł w końcu w pełni skupić się na konstruowaniu samochodów, nie musząc martwić się widmem bankructwa.
Audi – historia innowacyjności
Lata funkcjonowania pod różniącą się szczegółami nazwą Auto Union AG skończyła się w roku 1985. Wtedy też włodarze koncernu zadecydowali o jej zmianie na dobrze nam do dziś znane Audi AG. Marka ta od początku swojego istnienia oferowała w swoich samochodach innowacyjne rozwiązania i technologiczne nowinki, dzięki którym wyróżniała się na tle innych koncernów samochodowych.
Kierownica po lewej stronie pojazdu, turbodoładowane silniki pięciocylindrowe czy też legendarny napęd quattro to tylko parę przykładów, które sprawiały, że marka przyjęła jako swoją główną zasadę, a zarazem spot reklamowy, hasło „Przewaga dzięki technice”. Obecnie Audi produkuje niezwykle zaawansowane pod względem technologicznym modele, takie jak R8 Performance, RSQ8 czy usportowione SUV-y SQ7. Pojazdy te możesz wypożyczyć za pośrednictwem firmy Autokofeina.