Automatyczna skrzynia biegów – jak ją obsługiwać?
Chcesz wynająć samochód z automatyczną skrzynią biegów, ale nie wiesz, jak jej używać? Jazda autem w automacie zdecydowanie różni się od prowadzenia pojazdu z manualną skrzynią biegów. Dowiedz się, co oznaczają litery PRND na gałce drążka oraz jakie zastosowanie mają w praktyce.
Automatyczna skrzynia biegów – oznaczenia na gałce dźwigni i ich znaczenie
W Autokofeinie dysponujemy szeroką gamą supercarów, które w zdecydowanej większości wyposażone są w automatyczną skrzynię biegów. Oznaczenia, które możesz znaleźć na gałce lewarka automatu, różnią się od tych, które występują w przypadku wersji manualnej. Co to jest PRND? Każda litera to inny tryb jazdy. W niektórych autach można spotkać się również z dodatkowymi programami, takimi jak: „S” (Sport), „E” (Economic) czy „W” (Winter).
Wracając jednak do podstaw, sprawdźmy, co oznaczają litery (tryby), które znajdują się w każdym automacie:
- „P” (Parking) – zwykle jest to pierwsza pozycja automatycznej skrzyni biegów. Oznacza postój samochodu. Gdy zatrzymasz pojazd i wrzucisz „P”, następuje odcięcie napędu i blokada osi, na którą przekazywana jest moc.
- „R” (Reverse) – tak samo, jak w manualu, „R” oznacza bieg wsteczny.
- „N” (Neutral) – ten tryb można porównać do tzw. luzu w pojazdach z manualną skrzynią biegów. Położenie neutralne przydaje się podczas krótkiego zatrzymania czy holowania.
- „D” (Drive) – jazda do przodu.
Automatyczna skrzynia biegów – o czym pamiętać?
Zastanawiasz się, jak prowadzić samochód z automatyczną skrzynią biegów? Zacznijmy od podstaw, czyli głównej zasady, o której musisz pamiętać. Za każdym razem, kiedy będziesz chciał zmienić tryb, samochód musi być w całkowitym zatrzymaniu. Podczas przełączania programu, najlepiej mieć wciśnięty hamulec. Na szczęście duża część pojazdów wyposażona jest w blokadę, która uniemożliwia zmianę trybów podczas jazdy, dzięki temu nie musisz się obawiać przypadkowego przestawienia.
Jeśli pierwszy raz zasiadasz za kierownicą samochodu z automatyczną skrzynią biegów, może zdziwić Cię fakt, że ma on tylko dwa pedały. Po prawej stronie umieszczony jest gaz, zazwyczaj jest on dość wąski. Po lewej stronie umiejscowiony jest natomiast hamulec, który ma zdecydowanie szerszą powierzchnię. Prowadząc taki samochód, możesz zapomnieć o używaniu lewej stopy. Podczas codziennej jazdy operuje się wyłącznie prawą nogą.
Jazda automatem – jak poprawnie zmieniać tryby?
Umiejętność poprawnej zmiany trybów jazdy jest niezbędna nie tylko do prowadzenia samochodu. Ma bardzo istotne znaczenie również w kontekście uniknięcia uszkodzeń skrzyni biegów, których naprawa może być bardzo kosztowna.
Całkowite zatrzymanie samochodu
Jeśli chcesz zaparkować pojazd, ustaw lewarek na pozycji Parking (P). Przed przestawieniem dźwigni, upewnij się, że samochód jest całkowicie zatrzymany. Nawet jeśli będzie poruszał się z nikłą prędkością, wrzucenie „P”, może spowodować jego gwałtowne (dość nieprzyjemne dla kierowcy i pasażerów) zatrzymanie. Co więcej, takie postępowanie może zakończyć się uszkodzeniem skrzyni biegów. Awarie zdarzają się nawet w nowych autach, które mają lewarek elektroniczny z zabezpieczeniem przed wybraniem nieodpowiedniego trybu.
Musisz również wiedzieć, że samochód powinno się uruchamiać z pozycji Parking. Co ciekawe, niektóre pojazdy nie odpalają z innej pozycji niż Parking czy Neutral. Pamiętaj także o tym, że pozostawiając pojazd na wzniesieniu, trzeba zaciągnąć hamulec ręczny.
Cofanie i pozycja neutralna
Jeśli chcesz wykonać manewr cofania, musisz najpierw zatrzymać samochód, a następnie wybrać tryb „R”. W starszych modelach pojazdów trzeba chwilę poczekać. Ruszenie tuż po zmianie pozycji lewarka może wywoływać szarpnięcie.
Pozycja neutralna automatycznej skrzyni biegów używana jest tak naprawdę rzadko. W przeciwieństwie do trybu „P”, Neutral, nie blokuje kół, dlatego wykorzystywany jest np. podczas holowania czy innych sytuacji awaryjnych.
Jakich błędów unikać podczas prowadzenia samochodu z automatyczną skrzynią biegów?
Wielu kierowcom, szczególnie tym, którzy pierwszy raz prowadzą samochód z automatyczną skrzynią biegów, zdarza się wciskać jednocześnie pedał gazu i hamulca. Wynika to z przyzwyczajenia do obecności sprzęgła. Choć równoczesne przyciśnięcie pedałów zapewni szybki start, może zakończyć się również uszkodzeniem skrzyni biegów.
Przed Tobą stromy zjazd z górki, więc postanawiasz wrzucić „na luz” i zaoszczędzić trochę paliwa? Neutral nie służy do pokonywania małych i dużych zjazdów. Jak już wspominaliśmy, tryb ten używa się zazwyczaj w sytuacjach awaryjnych. Ponadto Neutral odcina dopływ oleju, co może skończyć się jego przegrzaniem i tym samym szybszym zużyciem przekładni. Co więcej, taki sposób jazdy wcale nie oszczędza paliwa.
Auto nie chce odpalić, więc chcesz uruchomić go „na pych”? Musisz pamiętać o tym, że samochody z automatyczną skrzynią biegów są skonstruowane nieco inaczej. Dlatego nie można odpalić ich w ten sposób. Co więcej, podejmowane próby mogą zakończyć się uszkodzeniem układu napędowego i rozrządu.
Wynajem samochodu z automatyczną skrzynią biegów
Większość naszych samochodów posiada automatyczne skrzynie biegów. Nauka jazdy takim autem zajmie Ci dosłownie chwilę, a emocje, które może dostarczyć Ci taki samochód przerosną Twoje oczekiwania. Sprawdź jak różnią się poszczególne skrzynie biegów w markach takich jak: Lamborghini, BMW, Mercedes, Audi czy Porsche!